titian perjalanan seorang sufi

Tuesday, November 13, 2012

LELAKI

‎"Saat Ku-ciptakan lelaki, aku membuatnya sebagai pemimpin keluarga serta sebagai tiang penyangga dari bangunan keluarga, dia senantiasa akan berusaha untuk menahan setiap hujungnya, agar keluarganya merasa aman, teduh dan terlindung."
"Ku ciptakan bahunya yang kuatdan berotot untuk membanting- tulang menghidupi seluruhkeluarganya dan kegagahannya harus cukup kuat pula untuk melindungi seluruh keluarganya." "Ku berikan kemahuan padanya agar selalu berusaha mencari sesuap nasi yang berasal dari titisan keringatnya sendiri yang
halal dan bersih, agar keluarganya tidak terlantar, walaupun seringkali dia mendapat cercaan dari anak-anaknya".
"Ku berikan keperkasaan dan mental baja yang akan membuat dirinya pantang menyerah, demi keluarganya dia merelakan kulitnya tersengat panasnya matahari, demi keluarganya dia merelakan badannya berbasah kuyup kedinginan dan kesejukan kerana tersiram hujan dan dihembus angin, dia relakan tenaga perkasanya dicurahkan demi keluarganya, dan yang selalu dia ingat, adalah disaat semua orang menanti
kedatangannya dengan mengharapkan hasil dari jerih- payahnya." "Kuberikan kesabaran, ketekunan
serta kesungguhan yang akan membuat dirinya selalu berusaha merawat dan membimbing
keluarganya tanpa adanya keluh kesah, walaupun disetiap perjalanan hidupnya keletihan dan kesakitan kerapkali
menyerangnya". "Ku berikan perasaan cekal dan gigih untuk berusaha berjuang demi mencintai dan mengasihi keluarganya, didalam suasana dan situasi apapun juga, walaupun tidaklah jarang anak-
anaknya melukai perasaannya, melukai hatinya. Padahal perasaannya itu pula yang telah memberikan
perlindungan rasa aman pada saat dimana anak-anaknya tertidur lelap. Serta sentuhan perasaannya itulah yang memberikan kenyamanan bila saat dia sedang menepuk-nepuk bahu anak-anaknya agar selalu saling menyayangi dan saling mengasihi sesama saudara.""Ku berikan kebijaksanaan dan kemampuan padanya untuk
memberikan pengertian dan kesedaran terhadap anak-anaknya tentang saat kini dan saat mendatang, walaupun seringkali ditentang bahkan dikotak-katikkan oleh anak-anaknya." "Ku berikan kebijaksanaan dan
kemampuan padanya untuk memberikan pengetahuan dan menyedarkan, bahawa isteri yang
baik adalah isteri yang setia terhadap suaminya, isteri yang baik adalah isteri yang senantiasa menemani, dan bersama-sama menghadapi perjalanan hidup baik suka mahupun duka, walaupun seringkali
kebijaksanaannya itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada isteri, agar tetap berdiri, bertahan, sepadan dan saling melengkapi serta saling
menyayangi." "Ku berikan kerutan diwajahnya agar menjadi bukti, bahawa lelaki
itu senantiasa berusaha sekuat daya fikirnya untuk mencari dan menemukan cara agar keluarganya dapat hidup didalam keluarga bahagia dan badannya yang terbongkok agar dapat membuktikan, bahawa sebagai
lelaki yang bertanggungjawab terhadap seluruh keluarganya, senantiasa berusaha mencurahkan sekuat tenaga serta segenap perasaannya, kekuatannya, kesungguhannya demi kelanjutan hidup
keluarganya." "Ku berikan kepada lelaki tanggungjawab penuh sebagai pemimpin keluarga, sebagai tiang
penyangga ( seri / penyokong ), agar dapat dipergunakan dengan sebaik-baiknya. Dan hanya inilah
kelebihan yang dimiliki oleh lelaki, walaupun sebenarnya tanggungjawab ini adalah amanah di dunia dan akhirat."

Monday, May 21, 2012

heart~

enthla..semenjak dua menjak nie..aku rasa lain je..tba2 hati nie mcm nk dipenuhi oleh someting.. bukannya benda2 yang x elok..tpi aku rasa mcm nk masukkan dalam ruang kekosongan utk kasih sayang...selama nie, aku x pernh percaya pada hati..tpi kali nie..aku rasa mcm nk merasai ertinya bercinta.. tpi aku takut.. ramai org ckp couple tu haram..n membawa ke arah kemudaratan..tpi aku nk cuba cari..apa makna cinta sebenarnya.. skrg nie..hati aku dah mula merasa...jika ad seseorg yang dapat menawan hati aku..aku akan cuba menjadi imam yang terbaik dlm hatinya dan utk dirinya..insyallah..

Wednesday, March 14, 2012

LaGi Bnyak Tiang DAri Orang

         hehe Lelaki baik..alahamdulillah..aku baru jerk balik dari KL kota dusta..huaha..ramai gile org..aku sendiri mabuk gi pavilion aper tah...aku tgok melayu ramai giler kat sana..pakaian mmg x bleh blah..(aku rasa klu pak imam yg x kuat pown bleh tercabut serban..)hehehe..ramai yg bertudung tpi salah dgn caranya..ramai yang mengunyah puas org lain kelaparan,ramai yang tdo lena tpi org lain tido dijalanan,..mcm p.ramlee ckp kekuatan hang tuah pada kerisnya atau tenaganya atau namanya..tpi aku rasa kekuatan manusia semua dari imanya..
        x ramai manusia yang rela berlapar,tpi x tau ke kan tu satu mimpi jerk..dalm dunia nie semua mimpi.. kita berjalan,kita makan,kita bermain..senag kata semuanya mimpi..tpi knp manusia masih lalai..
 Surah Wal-Asri, “ Demi masa sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yg berpesan dgn kebenaran dan mereka yg berpesan dgn kesabaran”

Saturday, March 10, 2012




salam semua...alhamdulillah..semlm dah settel dah majlis kak wani...hehee.. serius jejaka pilihan kak wani mmg comel..semlm ramai betul yg datang..aku serius teruja dgn dieorg..kawan2 lama time kt uitm melaka.. haaa..walaupown penat(sbb jadi photographer) tpi aku ttp puas ati dgn apa yg aku dah lalui sepanjang hari tu..
























Thursday, March 8, 2012

keindahan dlm kehidupan..aku ske tgok budak2..lagi2 yg mmg x tau paper.. enthla..kadang2 aku rasa budak2 pemikiran dieorg nk main jerk..mner ad masa nk memikirkan ttg masa depan..hehe.. aritu aku tgok budk2 maen bola..mmg la best yang x bleh blah tu biler die bergaduh pasal bola..hehe 

budak 1: hoi bak r sini bola!!
budak 2: nah hambek laaa!! 
budak 1: aduhh..hoi gile kenapa kao sepak kaki aku..!
budak 2: dah nama bola sepak..mmg la kene sepak.. x kan pakai gigi plak...

hahahaha...aku pown kadag2 penig tgok budak2 nie..tpi bila igat balik masa zaman kecik2 mmg seronok.. hrumee....

family usrahku :D


DeWa-19 arjuna

Dewa 19 - Arjuna

 

Sudah kudaki gunung tertinggi
Hanya untuk mencari dimana dirimu
Sudah kujelajahi isi bumi
Hanya untuk dapat hidup bersamamu

Sudah kuarungi laut samudera
Hanya untuk mencari tempat berlabuhmu
Tapi semakin jauh ku mencari
Cinta semakin aku tak mengerti

Akulah Arjuna
Yang mencari cinta
Wahai wanita
Cintailah aku

Mungkin kutemui cinta sejati
Saat aku hembuskan nafas terakhirku
Mungkin cinta sejati memang tak ada
Dalam cerita kehidupan ini 

 

 

powered by lirik lagu indonesia

Wednesday, March 7, 2012

AkU DAn Editing



Aku two Gether2 SahAbat





Aku Dan AbG





PeRjaLAnAn !!

HahHaHa..salam semua..cisss..kawan2..mmg aku rasa x ramai yg nk bce blog aku nie..lantok lerrr..tajuk yg nk aku bualkan ari nie adalah berkaitan dgn CUTI SEM..ciss.. mmg membosankan.. sbb aku tpaksa gi praktical.. apo lah..cubalah cuti sem tu dipercepatkan supaya aku Ado maso nk pergi memancing ke.. mengorat awek kelantan ke, tdo selama dua hari ke..nie x  asyik nk dok memikir ttg praktical yg tah papo tah.. bukan buek papo pown..haaa...tpi mmg pengalaman adalah terbaik..sbb aku dgn kawan2 ALIEN aku sentiasa menemani aku dan membahan aku CISSS...
tpi peragai tah paper tah..hahaha..walaubagaimanapun..aku ttp suka berkawan dgn dieorg...mmg HIDUP NIE PERLU PERKAWAN sbb dalam idup klu duk sensorang baek tdo ATAS POKOK..haahaahaa.... aku mmg x bleh blah biler ad jerk kesalahan tatabahasa yang dieorg buat contohnya:
kesalahan tatabahasa
ajim: tali langsi =tali tangsi, pangkah = pangkang, lahawi = lababi, org kalah tak larat bersuara=orang kalah tak layak bersuara, cat=cad
adi: shot kom= shot fom, negara johor = negeri johor, syuk shat= syuk sad, totanium=tot'ham
awi: qiusme=excuses me, kijang-kajag, kenig=misai
kambar: pembetulahan=pembetulan
atih: nani=noni

hahaha...x bleh blah tol..si azim tu mmg la pelat..tpi nk gak cuba ckp laju mcm org normal..alahai.. klu dah cacat tu cacat la(cacat perkataan) haahahaha...bengongnyer lahai...sem nie aku praktical kt IPD ALOR GAJAH..mcm2 pengalaman aku dpt...yg x bleh blah tu..dieorg sje jerk nk kenakan aku... dieorg ajak aku gi post potem(bedah siasat) aku gi tgok jerkla..tangkap gambar mmg x lah..kang mayat tu kenyet kat aku.. huhhh..dieorg ckp mayat x dibedah lagi..so aku dgn senang hati la gi tgok...mula2 mmg x ad bau hanyir darah manusia...aku dgn senang hati pergi berjalan sambil bersiul dlm hati nk tgok cara pemedahan yg pihaak hospital buat...mmg la mula2 tu rasa takut tu x ad...rasa teruja sbb aku frist time tu tgok org bedah2 nie.. slama nie aku bedah ikan jerk sbb aku nk goreng..hohohoho...tpi kali nie aku nk tgok org bedah mayat plak..
hehehe..mula2 aku sampai kt hospital tu. mmg la dieorg sambut aku mcm menteri besar dan penuh dgn senyuman terukir..TAPI...ad udang disebalik batu...
rupa2nya dieorang dah bedah mayat tu...alahai..bau dia...huh!...mmg ku giler2 nk mabuk... sampai aku tpaksa pegang dinding utk berjalan sbb x mampu berkata apa2...
aku try gak lari..tpi tangan aku dipegang dan masa tu aku mmg nk tekat dah nk lari...tiba2 pihak hospital tu kunci pintu kluar...ALAHAI...
mmg time tu aku rasa sera, giler...maner x nyer...perut dia dah terburai..mcm ayam aku tgok...hhhuuuuu.. APERLA NASIB AKU...tpi mmg tu pangalaman aku frist time aku dpt tgok orang bedah mayat depan mata sampai abes...dan masa tu jugak dalam seminggu aku menjadi seorang VEGETERIAN SELAMA SEBULAN...HUHAHAHAHA