MASA

       Masa...semenjak abis belajar nie,aku banyak luangkan masa aku kat rumah,dulu..aku rasa sangat sempit masa yang aku ada bila aku belajar, tapi abisnya masa belajar aku baru merasai keluangan yang tak terhingga..setiap kali aku akan keluar rumah dan tgok ada langit, setiap kali itu jugak aku terfikir betul le keputusan aku dan betul ke perjalanan aku,
        aku sendiri tak tau mana arah aku, setiap kali aku tengok jam di dinding, terdetik pada hati aku betapa lajunya masa yang berjalan,sebelum nie aku tak pernah merasai masa yang selaju nie....
        haritu aku teman hasan(jiran) pergi bayar saman kereta yang dia kena, sampai je ke balai, mata aku terpandang pada seorang wanita yang berumur dalam linkungan 70 ke 80 tahun yang duduk di kerusi malas pondok dihadapan rumanya,wanita itu sedang memndang sekeliingnya,
        setiap kali kereta melalui hadapan rumanya, anak matanya yang suram akan mengekori bayang-bayang kereta tersebut,walaupun lambat mungkin akibat faktor umur,menyebabkan matanya kurang penglihatan, tapi dia cuba melihat sekelilingnya dengan teliti,
         disebelahnya ada pekerja indonesia yang sedang tekun membuat kerja, sekali aku terpandang, melihat wanita tua itu seperti mandur yang sedang mengarah pekerja indonesia membuat kerja, :D
         dalam hati aku terdetik, kenapa wanita itu duduk keseorangan dibawah pondok yang hampir reput dimamah anai-anai...aku terasa ingin bertanya pada org tua itu, tpi mungkin dengan biarkan dia keseorangan lagi tenag dari aku memenigkan dia...
         bergitulah,dalam hati ini terdetik, bagaimanakan aku kelak ketika tua, pada waktu itu aku berumur 70 mungkin atau 80..adakah aku akan merasa seperti apa yang dirasa oleh wanita tua itu, mengenang waktu mudanya hari-hari..
         aku merasakan hati nie terlampau dalam untuk aku selam,hanya allah tahu tentang hati nie dan dosa-dosa yang aku dah buat pada masa lampau, kalaulah MASA dapat diputarkan semua, aku ingin kembali pada waktu burukku dan cuba melawan hati yang jahil nie... ya allah...kuatkanlah hati hambamu ini dalam mencari keredaan mu...







Comments

Popular posts from this blog

LaGi Bnyak Tiang DAri Orang